Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Bezpieczeństwo » Mercedes-Benz: Skuteczny system oszczędzania – Actros, Fleetboard i szkolenia

    Mercedes-Benz: Skuteczny system oszczędzania – Actros, Fleetboard i szkolenia

    27 maja, 2022
    Bezpieczeństwo

    Konsekwentna praca nad doskonaleniem stylu jazdy w połączeniu z Actrosem najnowszej generacji z Predictive Powertrain Control oraz systemem Fleetboard przynosi istotne oszczędności w firmie Daw-Trans z Rogówka.

    Ciężarówki i Logistyka - Mercedes-Benz, Skuteczny system oszczędzania - Actros, Fleetboard i szkolenia

    Firma Daw-Trans z Rogówka k. Torunia od lat użytkuje pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz. Obecnie posiada 70 Actrosów 1845 i 10 Actrosów 1848. Jak w przypadku wielu innych przedsiębiorstw transportowych, jednym z jej priorytetów jest oszczędność paliwa, które stanowi główny koszt takiej działalności.

    Swoją strategię optymalizacji w tym zakresie Daw-Trans oparł na dwóch filarach. Pierwszy z nich to nowoczesna flota pojazdów, wyposażona w systemy wspierające ekonomiczną jazdę, takie jak Predictive Powertrain Control i zestrojona z systemem telematycznym Fleetboard oraz usługą Uptime. Drugi to systematyczne podnoszenie poziomu wyszkolenia kierowców. Jak to wygląda w praktyce i jakie przynosi rezultaty?

    Po pierwsze – narzędzia

    Fleetboard, Uptime, PPC. W codziennej eksploatacji floty Daw-Trans używa narzędzi, które służą kontroli stylu jazdy i zużycia paliwa, szkoleniom, podnoszeniu bezpieczeństwa i ekonomiczności, a także dłuższej żywotności pojazdów.
    Najważniejsze z nich to system telematyczny Fleetboard, który czarno na białym pokazuje kierowcom, w jaki sposób prowadzą pojazd. – Tylko dzięki temu może faktycznie przekonać się, czy i ile razy użył hamulca, czy używał trybu toczenia, kiedy miał włączony system PPC – to wszystko Fleetboard pokazuje w ramach analizy użytkowania, która jest podstawą nadzorowania stylu jazdy kierowców – wyjaśnia Marcin Kaczmarek, koordynator działu technicznego, który w firmie Daw-Trans prowadzi treningi ecodrivingu.

    – Co ważne, kierowcy używają u nas także aplikacji Fleetboard, dzięki czemu sami mogą uzyskać natychmiastową informację zwrotną na temat trasy, nie muszą kontaktować się w tym celu z firmą – dodaje Piotr Kałwak, analityk ds. paliw i ecodrivingu w Daw-Trans. – Możemy się pochwalić naprawdę dobrymi wynikami, jeśli chodzi o ocenę stylu jazdy: średnia naszych kierowców to 9,4-9,5, a klasyfikujemy ich w czterech przedziałach: 8,5-9, 9-9,3, 9,3-9,6 i powyżej 9,6. Niższe oceny niż 8,5 już nie występują, a często się zdarza, że podczas oceny rocznej nasi kierowcy mogą się pochwalić notami nawet 9,8.

    – Dodatkowo sami często zgłaszają się, chcąc poprawić swoje wyniki lub normę spalania – wówczas najpierw analizujemy wyniki z Fleeboardu, a potem podczas wspólnej szkoleniowej trasy staram się podpowiedzieć im, co można jeszcze zmienić – mówi Marcin Kaczmarek.

    O to by kierowcy mieli wysokie kwalifikacje, a flota zużywała jak najmniej paliwa i nie zanieczyszczała nadmiernie środowiska w kujwasko-pomorskim Daw_Transie dbają Piotr Kałwak i  Marcin Kaczmarek.

    O to by kierowcy mieli wysokie kwalifikacje, a flota zużywała jak najmniej paliwa i nie zanieczyszczała nadmiernie środowiska w kujawsko-pomorskim Daw_Transie dbają Piotr Kałwak i  Marcin Kaczmarek.

    Drugim niezbędnym narzędziem, które wspiera Daw-Trans w oszczędzaniu paliwa jest inteligentny tempomat Predictive Powertrain Control z InterUrban. – Kluczem jest dobra konfiguracja auta. Gdybyśmy nie kupili pewnych rozwiązań, stracilibyśmy na tym – podkreśla Marcin Kaczmarek. – Wystarczy zamówić auto bez PPC i od razu norma rośnie o litr. Mamy taki jeden samochód i tu kierowca musi sam nad tym czuwać, to wymaga bardzo doświadczonej ręki i nie jest możliwe na długim dystansie. Tymczasem PPC sprawia, że nawet słabszy kierowca spali mniej, a dzięki InterUrban poprawia się też bezpieczeństwo: kierowca nie dojeżdża na pełnym gazie do świateł i nie hamuje gwałtownie. Nasi kierowcy mają zaszczepiony ten nawyk – robią wszystko, żeby uniknąć nagłego hamowania. Dzięki temu też, odpukać, nie mamy poważnych wypadków, zdarzają się oczywiście drobne otarcia, szkody parkingowe, czasem kolizje – ale naprawdę groźnych w skutkach zdarzeń udaje nam się uniknąć.

    Kolejne narzędzie, które wspiera firmę Daw-Trans w optymalizacji efektywności, to zestrojona z Fleetboardem usługa Mercedes-Benz Uptime. – Nie tylko pozwala nam z wyprzedzeniem reagować na ewentualne usterki i lepiej planować trasy dla objętych monitoringiem pojazdów, ale pomaga nadzorować eksploatację samochodu przez kierowcę – widzimy różnice w zużyciu podzespołów pomiędzy kierowcami wyszkolonymi w zakresie ecodrivingu, i tymi, którzy są mniej wytrenowani – opowiada Piotr Kałwak. – Ekonomiczna jazda przekłada się wprost na dłuższą żywotność floty. Poza tym większa kontrola nad pojazdami oznacza też lepszy stan techniczny i niższe zużycie paliwa. Obecnie pakietem complete objęta jest u nas połowa floty, do końca roku powinno to już być 80%.

    Po drugie – trening

    Jednak, jak podkreśla Marcin Kaczmarek, sam samochód, nawet naszpikowany techniką, nie osiągnie satysfakcjonujących wyników. – Dlatego szkolimy kierowców, uczymy ich korzystania z Fleetboarda, PPC, ecoroll. Kierowca musi to rozumieć, umieć mądrze ich używać. Wydaje nam się, że u nas to zdaje egzamin. Kierowcy konkurują między sobą, komunikują się, chwalą, jakie mają normy. Czują, że to wpływa na całą firmę i na zużycie eksploatacyjne pojazdów.
    Jak to osiągnąć? – Pierwszym elementem naszego systemu, który wyróżnia nas na rynku, jest to, że wszyscy kierowcy nowo zatrudnieni są szkoleni w Akademii Kierowcy – wyjaśnia Piotr Kałwak. – Takie wstępne szkolenie trwa trzy dni, prowadzi je jeden z naszych wewnętrznych trenerów-kierowców i obejmuje ono zarówno teorię, jak i praktykę. Już na tym wstępnym etapie – a czasem dotyczy to kierowców, którzy dopiero co zdobyli prawo jazdy – staramy się w nich zaszczepić kluczowe nawyki oszczędnej i bezpiecznej jazdy. To później procentuje.

    W drugim etapie szkolenia wstępnego kierowca jedzie w trasę lub trasy w podwójnej obsadzie z doświadczonym kolegą i wówczas uczy się w praktyce, jak i kiedy korzystać z systemów, takich jak Predictive Powetrain Control i tryb ecoroll. – Szkolenie kończy egzamin u naszego wewnętrznego trenera, kierowcy o bardzo dużym doświadczeniu i umiejętnościach – mówi Piotr Kałwak. – I dopiero po egzaminie i kilku samodzielnych trasach kierowca trafia na trening z ecodrivingu.

    – Warto tu wspomnieć, że mamy dużo szczęścia, że mamy kierowców-trenerów, o tak dużych umiejętnościach i jednocześnie chętnych do współpracy przy szkoleniu nowych kolegów. To działa na korzyść całej firmy – dodaje Marcin Kaczmarek.

    Efekty takiego podejścia są wymierne – średnie normy systematycznie spadają od kilku lat. W samym I kwartale 2022 r. Daw-Trans zaoszczędził 7738 litrów paliwa w pojazdach Actros 1845 (przy normie ok. 23,6) i 3514 litrów w Actrosach 1848 (przy normie ok. 24 l) w stosunku do analogicznego okresu w 2021.

    Po trzecie – ekologia

    Jak pokazuje przykład firmy Daw-Trans, optymalne i efektywne użytkowanie floty transportowej wymaga sprzężenia trzech elementów: nowoczesnych pojazdów, systemu telematycznego oraz wyszkolonych kierowców. Pozwala to na osiąganie wymiernych rezultatów, jeśli chodzi o koszty, ale także, jeśli chodzi o inny bardzo ważny parametr – emisję CO2. – Poważnie podchodzimy do problemu obciążenia środowiska i cieszy nas możliwość redukcji każdego kilograma dwutlenku węgla z transportu, co jest ściśle powiązane ze zużyciem paliwa – podkreśla Piotr Kałwak. – Actrosy najnowszej generacji mocno nas tu wspierają. W porównaniu do 2020 roku, w którym średnia wartość emisji wyniosła 642 g/km, w 2021 roku, po wprowadzeniu Actrosów 5, zredukowaliśmy ją o 6% do poziomu 608 g/km na tych pojazdach. Biorąc pod uwagę przebieg, dało nam to wynik 128 ton mniej dwutlenku węgla wypuszczonego do atmosfery niż w roku 2020 r. Wynika to także z wprowadzenia nowych katalizatorów w Actrosach 5. Do końca 2022 roku, z racji rozszerzenia floty o kolejne takie samochody, wynik powinien się jeszcze poprawić o 60.000 kg w stosunku do zeszłego roku.

    (s)
    Fot. Mercedes-Benz

    • SHELL: Tankuj korzyści – gaz 10 groszy taniej na litrze
      SHELL: Tankuj korzyści – gaz 10 groszy taniej na litrze
      Promocja Shella „Tankuj korzyści” także dla posiadaczy samochodów zasilanych LPG. W ramach programu lojalnościowego Shell ClubSmart, obecni i nowi klienci, otrzymają 10 groszy rabatu za każdy litr Shell AutoGas. Liczba i częstotliwość tankowań jest nieograniczona. […]
    • Ciężarówki i Logistyka - 7 powodów, dla których lepiej naczepę wynająć niż kupować...
      FINANSE: 7 powodów, dla których lepiej naczepę wynająć niż kupować…
      W transporcie liczy się to czym przewozisz towar. Nowoczesny samochód jest niezawodny i bardziej ekonomiczny, ale nie bez znaczenia jest też „co ciągniesz”, szczególnie w przypadku transportu spożywczego, który wymaga zachowania odpowiednich warunków chłodniczych. Jak […]
    • Ciężarówki i Logistyka - NOWOŚCI, Maxus debiutuje w Polsce
      NOWOŚCI: Maxus debiutuje w Polsce
      Maxus to nowa marka w Polsce, ale dobrze znana w Azji. W 2021 sprzedała w Chinach blisko 6 milionów aut elektrycznych. W Europie działa już na kilku rynkach. Teraz nadszedł czas na oficjalne przedstawicielstwo nad […]
    • SHELL, Samat rozszerza swoją flotę o ciągniki zasilane LNG do dystrybucji paliw
      SHELL: Samat rozszerza swoją flotę o ciągniki zasilane LNG do dystrybucji paliw
      Firma transportowa Samat, która współpracuje z Shell w zakresie dostarczania paliw, właśnie powiększyła swoją flotę o dwa ciągniki siodłowe Volvo napędzane LNG. Dzięki temu rozwiązaniu dystrybucja pomiędzy bazą paliw Shell a stacją w Świecku będzie […]
    Tagi : Mercedes-Benz, szkolenia
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Czerwiec 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,33
    Pb95
    7,74
    ON
    774
    LPG
    3,45
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,83
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,90
    GPB/PLN
    5,71
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone