BAG: Sprawdzają pojazdy na gaz. Nie spełniasz warunków – płacisz!
W ciągu ostatnich kilku tygodni kontrole Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) skupiły się na pojazdach na gaz ziemny.
10 czerwca 2020 r. BAG sprawdził 29 pojazdów wokół Frankfurtu nad Odrą, z których dziesięć miało dwupaliwowy napęd na olej napędowy / gaz ziemny. Dwa z tych pojazdów nie spełniały warunków zwolnienia z opłat, w związku z czym wszczęto postępowanie grzywny i podniesiono utraconą opłatę drogową.
Zakwestionowanych zostało też kolejnych jedenaście pojazdów poza obszarem kontroli. BAG uwzględni te wyniki w dalszym planowaniu swoich działań. Pojazdy napędzane gazem ziemnym są zwolnione z opłat niemieckiego myta od 1 stycznia 2019 r. Napęd musi jednak być realizowany z użyciem NG (gaz ziemny), CNG (sprężony gaz ziemny) lub LNG (skroplony gaz ziemny). Napęd na LPG (propan-butan) nie jest zwolniony z opłat drogowych.
Pojazdy dwupaliwowe na gaz ziemny korzystają ze zwolnienia z opłat od października 2019 r. tylko wtedy, gdy zostanie udowodniona minimalna pojemność zbiornika 300 l lub 115 kg LNG. Jeżeli zweryfikowana zostanie ta minimalna pojemność zbiornika, przyjmuje się założenie, że udział gazu ziemnego wyraźnie przeważa w normalnej eksploatacji.
Przedłużone zwolnienie
Samochody ciężarowe zasilane gazem ziemnym są zwolnione z opłaty drogowej w Niemczech od 1 stycznia 2019 r. Zwolnienie obowiązywało początkowo przez dwa lata do 31 grudnia 2020 r. Obecnie zostało przedłużone do 31 grudnia 2023 r.
Podstawa prawna (art. 5 ósmej ustawy zmieniającej federalną ustawę o drogach i zmieniającej dalsze przepisy) weszła w życie 4 lipca 2020 r. W sytuacji zwolnienia z opłat ustawodawca wyjaśnia, że pojazdy muszą być nadal eksploatowane przede wszystkim na gaz ziemny w celu zwolnienia z opłaty drogowej.
Warunki wstępne zwolnienia z opłat drogowych:
Napęd musi odbywać się w całości lub przynajmniej w przeważającej części z CNG (sprężony gaz ziemny), NG (gaz ziemny) lub LNG (skroplony gaz ziemny). Jazda z LPG (gaz płynny) nie jest zwolniona. Przewaga napędu gazem ziemnym musi być na żądanie udokumentowana odpowiednimi dokumentami. Dodatkowo napęd na CNG lub NG lub LNG należy wpisać do dokumentów homologacyjnych w P.3.
Oprócz powyższych wymagań pojazd silnikowy musi mieć co najmniej jeden zbiornik gazu ziemnego o następującej minimalnej pojemności:
- CNG: co najmniej 300 litrów lub 50 kg;
- LNG: co najmniej 300 litrów lub 115 kg;
- NG: co najmniej 300 litrów.
Jeśli ta minimalna pojemność zbiornika zostanie udowodniona, domniemanie – które BAG może obalić w indywidualnych przypadkach – ma zastosowanie, że udział gazu ziemnego przeważa w normalnej eksploatacji pojazdu. Pojazdy dwupaliwowe na gaz ziemny poniżej rozmiaru minimalnego również nie są rejestrowane u operatora systemu poboru opłat Toll Collect na liście pojazdów bezpłatnych (tzw. „Biała lista”). Rejestracja jest ważna maksymalnie przez 2 lata. Może zostać przedłużona, jeśli warunki pozostaną niezmienione, ale nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r.
Celem czasowego zwolnienia pojazdów napędzanych gazem ziemnym z opłat za przejazd jest ograniczenie szkód środowiskowych powodowanych przez emisje szkodliwych związków i cząstek stałych. Osiągnięcie celu zamierzonego przez ustawodawcę, jest możliwe gdy stosowanie oleju napędowego w pojazdach dwupaliwowych w połączeniu z gazem ziemnym z przerobionymi silnikami wysokoprężnymi będzie stanowiło mniejszość.
BAG ostrzega, że pojazdy które nie spełniają powyższych warunków, nie mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty drogowej. Każdy, kto umyślnie lub w wyniku zaniedbania nie uiszcza opłat drogowych, popełnia przestępstwo administracyjne, za które grozi grzywna.
(s)
Fot. IVECO
Views: 8