Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 Roku
Wielu przedsiębiorców patrzy na 2025 r. z nadzieją na poprawę sytuacji gospodarczej. Nieco optymizmu płynie z […]
Po formalnym przekazaniu autobusów MAN Lion’s City E, odbyła się związana z nim uroczystość, w której wzięli udział m.in. Prezydent Miasta – Andrzej Wnuk, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu – Krzysztof Szmit i dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska – Claus Wallenstein. – Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż ma przynieść wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego, zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, Prezydent Miasta Zamość.
– W Zamościu, pięknym i przyszłościowo myślącym mieście, oddaliśmy do użytku 14 zeroemisyjnych, w pełni elektrycznych autobusów MAN Lion’s City E wraz z idealnie dopasowanymi urządzeniami do ładowania. Jestem pod wielkim wrażeniem współpracy z Urzędem Miasta, MZK Zamość i naszymi partnerami – firmami Medcom oraz R&G PLUS i cieszę się, że wspólnie zrealizowaliśmy ten projekt. Fakt, że wszystkie autobusy Lion’s City E są produkowane w Polsce jest dla mnie niezwykle istotny i napawa mnie wielką dumą. Produkcja Lion’s City E rozpoczęła się 3 lata temu w naszym zakładzie high-tech w Starachowicach. Niedawno świętowaliśmy produkcję tysięcznego elektrobusu! – podkreślił Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
– Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. – Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł. Dzięki tak wydatnej pomocy mogliśmy wykonać pierwszy krok w elektromobilność i już myślimy o kolejnych inwestycjach – powiedział Krzysztof Szmit, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu.
W ramach przeprowadzonego przetargu, MAN złożył najlepszą ofertę, a Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym 10 autobusów Lion’s City 12 E o długości 12 m i 4 autobusy przegubowe Lion’s City 18 E, o długości 18 m. O nowoczesności autobusów MAN Lion’s City stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka i wyposażenie wnętrza. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN-a przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej mobilności.
Dodatkowo pojazdy wyposażone są w najnowsze rozwiązania m.in. w system elektronicznych tablic kierunkowych, monitoring oraz ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów. Modele dwunastometrowe Lion’s City 12 E napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160 kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 400 kWh. Z kolei elektryczne serce osiemnastometrowego przegubowca Lion’s City 18 E to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 480 kWh zlokalizowanych na dachu pojazdu.
W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów firma MAN przeszkoliła już 60 kierowców, a pracownicy zaplecza technicznego zostaną przeszkoleni do końca tego roku. Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma prężnie działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.
Do 2025 roku połowa autobusów miejskich MAN-a w Europie będzie elektryczna, a już pięć lat później nawet 90 proc. Aby być na to gotowym, firma MAN rozpoczyna w Norymberdze własną produkcję akumulatorów „made in Germany”, która zakłada ponad 100.000 akumulatorów rocznie do wszystkich elektrobusów, a także do elektrycznych ciężarówek MAN-a.
(s), fot. MAN Truck & Bus Polska
Wielu przedsiębiorców patrzy na 2025 r. z nadzieją na poprawę sytuacji gospodarczej. Nieco optymizmu płynie z […]
Znacznie przeładowane „stonogi” z kontenerami i zespół pojazdów przewożący szamba betonowe zatrzymała kujawsko-pomorska ITD. Inspektorzy wstrzymali […]
IVECO S-Way zdobywa prestiżową nagrodę Red Dot Award 2024 w kategorii Product Design