Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » 8 na 10 przewoźników odczuwa rosnące koszty! Co mogą zrobić, by zapewnić bezpieczeństwo dostaw?

    8 na 10 przewoźników odczuwa rosnące koszty! Co mogą zrobić, by zapewnić bezpieczeństwo dostaw?

    10 kwietnia, 2024
    Aktualności, Eksploatacja, Logistyka

    Według jednego z raportów Transport Intelligence, aż 84 proc. firm transportowych doświadcza   zwiększonej presji na marże z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu. W dobie wysokiej konkurencyjności na rynku transportowym jednym z kluczowych czynników analizowanych przez zleceniodawców jest terminowość dostaw. Utrzymanie zadowalającego zysku wymaga od przewoźników między innymi wdrożenia strategii opartych o inwestycje w nowe technologie i koncentrację na najbardziej dochodowych klientach.

    truckslog INELO

    W jaki sposób technologia może pomóc w osiągnięciu tych celów?  Na to pytanie odpowiadają eksperci Inelo z Grupy Eurowag.

    Wyzwania polskich firm transportowych

    Transport drogowy to branża, która jako jedna z pierwszych doświadcza zmian dynamiki w gospodarce. Według wstępnego szacunku GUS wzrost PKB w roku 2023 wyniósł zaledwie 0,2 proc. w porównaniu do 2022 r, kiedy był wyższy o 5,3 proc. Niepokojące sygnały płyną także z Niemiec. Gospodarka naszych zachodnich sąsiadów skurczyła się w zeszłym roku o 0,3 proc. Niemcy są największym partnerem handlowym Polski, dlatego spowolnienie gospodarcze w tym kraju jest tak bardzo odczuwalne dla naszych firm transportowych.

    Istotnym czynnikiem kosztowym dla polskich przewoźników międzynarodowych jest wysoki wzrost opłat drogowych w Niemczech. Koszty korzystania z dróg naszych zachodnich sąsiadów od grudnia 2023 r. wzrosły o ok. 80 proc. Co więcej, już od 1 lipca mytem zostaną objęte także ciężarówki o DMC od 3,5 do 7,5 tony, które dotychczas były zwolnione z tej opłaty. – Polscy przewoźnicy mierzą się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności transportowej, w tym również z dużą podwyżką opłat drogowych i wysokimi rachunkami za paliwo. Te ostatnie stanowią istotną część wydatków firmy. O ile ostatnio ceny paliwa nieznacznie się ustabilizowały, to sytuacja na rynku paliwowym jest dynamiczna i nadal trzeba liczyć się z ich dalszym wzrostem. Analitycy z JP Morgan spodziewają się również wyższych cen ropy naftowej na światowych rynkach, które mogą wpłynąć na sytuację. Dostęp zatem do wysokiej jakości paliwa w konkurencyjnych cenach zapewnia przewidywalność kosztów operacyjnych. Karty paliwowe Eurowag, do którego należy Inelo akceptowane są na 15.000 stacji benzynowych a usługa może zostać rozszerzona o pobór opłat drogowych na terenie niemal całej Europy, co znacznie ułatwia kontrolowanie wydatków –mówi Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.

    Terminowość dostaw to jeden z kluczowych czynników usług przewozowych

    Terminowość dostaw wskazuje, jaka ilość usług transportowych została zrealizowana w założonych przez zleceniodawcę ramach czasowych. W raportach dotyczących efektywności transportu wskaźnik ten często nazywany jest skrótem OTD, który pochodzi od angielskich słów on time delivery. Na jego podstawie określany jest poziom wydajności i niezawodności świadczonych usług przewozowych.

    Wielu zleceniodawców wnikliwie analizuje raporty KPI, a utrzymanie wysokiego poziomu terminowości dostaw często decyduje o kontynuacji współpracy z przewoźnikiem. Z kolei powtarzające się opóźnienia jednej firmy transportowej mogą być szansą dla innego przewoźnika, który wykaże się wysoką terminowością i tym sposobem zyska nowego kontrahenta.

    Nieprecyzyjne wskazanie szacowanego czasu przyjazdu (ETA) ciężarówki pod wskazany adres może być przyczyną wielu problemów. Po pierwsze, negatywnie wpływa to na KPI przewoźnika. Opóźnienie może też jednak tworzyć wiele komplikacji w miejscu dostawy, np. jeśli towar wykorzystywany jest do produkcji w zakładzie działającym według systemu logistycznego just in time. W efekcie na przewoźnika mogą zostać nałożone umowne kary finansowe. – Transport drogowy charakteryzuje się bardzo wysoką zmiennością, na którą wpływają m.in. warunki drogowe i nieprzewidziane zdarzenia takie jak kolizje czy awarie. Dlatego kontrolowanie przebiegu trasy ciężarówki wymaga niezawodnych narzędzi telematycznych, do których zalicza się np. GBox od Inelo. Wersja Assist 3.0 składa się z lokalizatora GPS wbudowanego w wielofunkcyjne urządzenie z wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości, które poza nawigacją i komunikacją z dyspozytorem umożliwia także przesyłanie skanów dokumentów transportowych. Jedną z funkcji w systemie telematycznym GBox jest ETA Smart. Narzędzie to pozwala dokładnie oszacować czas dostawy m.in. na podstawie algorytmu uwzględniającego czas pracy kierowcy oraz analizy warunków drogowych i danych z tysięcy pojazdów ciężarowych korzystających z telematyki. – wyjaśnia Łukasz Szewczyk, specjalista ds. wdrożeń, Inelo z Grupy Eurowag.

    Jak poprawić terminowość dostaw?

    Opóźnienia w transporcie drogowym często wynikają z niewłaściwego obiegu informacji. Ewentualne błędy w komunikacji, takie jak np. omyłkowe wprowadzenie niepoprawnego adresu lub daty bądź czasu dostawy do zlecenia transportowego uniemożliwia terminową dostawę towarów. Z kolei brak stałego nadzoru nad planowanymi czynnościami serwisowymi lub badaniami technicznymi ciężarówek zwiększa ryzyko wystąpienia awarii na drodze, a w konsekwencji możliwe opóźnienia w dostawie towaru.

    Wtedy kluczowym elementem staje się znalezienie mechanika, który szybko naprawi pojazd lub zastąpienie ciężarówki inną, aby dostawa towaru mogła być w ogóle zrealizowana. – Skuteczne zarządzanie flotą ciężarówek realizujących terminowe dostawy to złożony proces. Z pomocą przychodzą wydajne systemy TMS, które znacznie ułatwiają zarządzanie transportem drogowym. Rozwiązania te sprawdzają się w każdej firmie transportowej, niezależnie od jej wielkości. FireTMS to uniwersalny system zarządzania transportem, który doskonale sprawdza się w małych i średnich przedsiębiorstwach transportowych. Dużym graczom lepiej sprawdzi się TMS Nawigator ze względu na większe możliwości integracji z innymi programami wewnątrz firmy i rozbudowany system. Z kolei narzędzia do monitoringu stanu pojazdów podpowiedzą, kiedy zbliża się termin przeglądu lub badania technicznego ciężarówki. To wszystko ma niebagatelny wpływ na terminową dostawę towarów – podsumowuje Łukasz Szewczyk.

    s, fot. Inelo

    Girteka: rozwój warszawskiego biura i spedycji drogowej. Szuka też przewoźników

    Girteka: rozwój warszawskiego biura i spedycji drogowej. Szuka też przewoźników

    Girteka przyspiesza rozwój biura spedycji w Warszawie. Rozbudowa polskiego zespołu, rozszerzanie sieci partnerskiej przewoźników oraz koncentracja […]

    Czytaj więcej… Girteka: rozwój warszawskiego biura i spedycji drogowej. Szuka też przewoźnikówContinue

    Volvo Trucks ku lepszej aerodynamice – inspiracja przemysłem lotniczym

    Volvo Trucks ku lepszej aerodynamice – inspiracja przemysłem lotniczym

    Volvo Trucks wprowadza nowe udoskonalenia aerodynamiczne, wykorzystując w swoich produktach sprawdzoną koncepcję zaczerpniętą z przemysłu lotniczego. […]

    Czytaj więcej… Volvo Trucks ku lepszej aerodynamice – inspiracja przemysłem lotniczymContinue

    Mistrzowie ESG w Logistyce 2025!

    Mistrzowie ESG w Logistyce 2025!

    Forum Kobiet w Logistyce wybrało „Mistrzów ESG w Logistyce 2025”. Celem wyróżnienia jest promowanie dobrych praktyk […]

    Czytaj więcej… Mistrzowie ESG w Logistyce 2025!Continue

    Tagi : Ciężarówki, Eco-driving, przewoźnicy, transport
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda