Szczęśniak. Norweski lew
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
W świetle narastających wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi, Flix i Scania ogłaszają przełomowe partnerstwo, które ma na celu przyspieszenie transformacji długodystansowego transportu autobusowego w bardziej ekologiczną przyszłość. To innowacyjne porozumienie otwiera nowe możliwości w opracowywaniu rozwiązań zrównoważonych oraz wpływaniu na rozwijanie niezbędnej infrastruktury.
Głównym celem tego strategicznego sojuszu jest dostarczenie 50 nowoczesnych autobusów długodystansowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG) firmie Flix Bus. Scania, będąca liderem w dziedzinie technologii przewozowych, opracowała innowacyjne rozwiązania, które pozwalają na elastyczne korzystanie zarówno z LNG, jak i Bio-LNG (LBG). Ten krok jest kluczowy dla osiągnięcia najwyższego poziomu zrównoważonej mobilności.
W fazie wstępnej projektu, autobusy będą zasilane różnymi mieszankami paliw, w tym biologicznymi i kopalnymi. Jednak długoterminowym celem jest stopniowe zwiększanie udziału Bio-LNG (LBG) pochodzącego z odpadów organicznych w tych mieszankach, aż do momentu, gdy autobusy będą zasilane wyłącznie tym ekologicznym źródłem energii. To zaawansowane podejście przewiduje redukcję emisji dwutlenku węgla o średnio około 80 procent, co jest zgodne z długofalowymi celami Scania i Flix w kierunku neutralności w emisji CO2.
Planuje się zakończenie modernizacji floty autobusów do końca roku 2025, a producent autobusów Irizar, będzie odpowiedzialny za integrację modelu i6s Efficient z podwoziem Scania. Scania, dzięki wcześniejszym osiągnięciom w dziedzinie autobusów zasilanych biogazem, już teraz może pochwalić się znaczącą redukcją emisji CO2 i hałasu przy jednoczesnym utrzymaniu równoważnej mocy i momentu obrotowego. To sprawia, że biogaz staje się atrakcyjną i opłacalną opcją dla przewoźników długodystansowych.
– Zmiany klimatyczne w coraz większym stopniu odbijają się na naszej planecie i życiu ludzi. Jako globalna organizacja zajmująca się technologiami przewozowymi mamy świadomość swojej odpowiedzialności za torowanie drogi ku bardziej zrównoważonej przyszłości dla dobra społeczności, którym służymy. Dlatego chętnie korzystamy z każdej okazji do zmniejszenia naszego śladu węglowego. Modernizacja floty ma kluczowe znaczenie dla tego celu. Scania jest niezwykle cennym sojusznikiem dla Flix i naszych partnerów – przewoźników, którzy prowadzą działalność w różnych krajach. Cieszymy się, że możemy skorzystać z ich bogatego doświadczenia i know-how, aby przyczynić się do zmian w przewozie osób na długich dystansach – tłumaczy Fabian Stenger, dyrektor operacyjny Flix.
– Naszą ambicją jest bycie liderem w przewodzeniu zmianie w kierunku zrównoważonego systemu transportowego, a współpraca z Flix stanowi znaczący krok w tym kierunku. Rozwiązania na biogaz doskonale wpisują się w ducha gospodarki o obiegu zamkniętym i można je wdrożyć tu i teraz, oferując już dziś zrównoważony sposób na zrealizowanie celów klimatycznych i wzmocnienie odpowiedzialności społecznej. Autobusy długodystansowe na LBG/LNG stanowią również rozsądny wybór, ponieważ zapewniają zasięg i moc potrzebną do obsługi dowolnej trasy, przy niskich kosztach zarówno pod względem inwestycji, jak i eksploatacji – mówi Johanna Salomonsson Lind, wiceprezes i dyrektor ds. transportu pasażerskiego w Scania.
Warto podkreślić, że zarówno Flix, jak i Scania aktywnie uczestniczą w inicjatywie Science-Based Targets (SBTi), która promuje wyznaczanie jasnych celów redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z porozumieniem paryskim. Zobowiązanie Flix w ramach SBTi obejmuje pełną dekarbonizację w Europie do 2040 roku, co wyprzedza cele porozumienia. Dla Flix kluczowym elementem realizacji tego celu jest wprowadzenie holistycznej strategii klimatycznej opartej na czterech zasadach, z których kluczową rolę odgrywa modernizacja floty poprzez alternatywne napędy i paliwa. Wśród nich ogromny potencjał ma wykorzystanie technologii biogazowych, które są już gotowe do wdrożenia w flocie FlixBus.
Jako pierwszy duży producent ciężkich pojazdów użytkowych, który zobowiązał się do realizacji celów SBTi, Scania stawia sobie za cel ograniczenie emisji CO2 z działalności własnej o 50 procent do 2025 roku oraz wsparcie klientów w redukcji emisji związanych z użytkowaniem pojazdów o 20 procent w tym samym okresie.
Korzystanie z biogazu przynosi liczne korzyści, zarówno na poziomie środowiskowym, jak i społeczno-ekonomicznym. Biogaz jest odnawialny i nie zawiera paliw kopalnych, co czyni go ekologicznym źródłem energii. Skroplenie biogazu pozwala na efektywne przechowywanie większych ilości paliwa, co zwiększa zasięg pojazdów. Silniki Scania zasilane biogazem emitują mniej cząstek stałych i tlenków azotu (NOx), a także pracują ciszej.
(CYPH), fot. Scania
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Od 1 października 2024 nowym dyrektorem zarządzającym Mercedes-Benz Vans w Polsce zostaje René Achinger, pełniący tę […]
W obliczu globalnych wyzwań firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend […]
Views: 71